Lilac

Jag hörde någon säga "lilac" idag. Direkt så kom jag att tänka på min gamla fröken Eva. Vi sitter fnissandes i klassrummet, 7-8 år gamla och framför oss så står hon med ett illrött ansikte och säger frustrerande, säkert för sjuttioelfte gången; "nej, det finns ingenting som heter lilac! Lila heter purple och ni ska säga purple!". Alla fnissar samtidigt som hon suckandes tar sig för huvudet. Efter en stund så piper någon ur sig "lilac". Alla börjar skratta och hela klassrummet skriker "lilac, lilac, lilac!". Stackars lilla Eva, hon blev sedan väldigt sjuk och vi fick byta lärare - som även hon blev sjuk efter ett tag. Hm.

Lyckos (lyckos-t? nej?) Sverige med det fina vårvädret, man blir så glad! Det är underbart med fyra årstider, bara jag slipper hösten och slutet av vintern förstås, hehe.

Kommentarer
Postat av: Kungen

Lilac är EN nyans av lila som en speciell blomma har. Purple är namnet för alla de lila nyanserna, så om man inte är en färgexpert är det nog bäst att säga purple åt alla typer av färgen lila.

2010-03-17 @ 19:22:45
URL: http://jessicakropp.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jo, vi blev ju så illa tvugna att ändra oss till purple.

2010-03-17 @ 20:07:31
Postat av: Anna

Kungen har fel (som alltid). Lilac är det engelska namnet på syrén.

Wikipedia has spoken.

2010-03-18 @ 10:51:56
URL: http://disco2000.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0