I Lördags var det fyra månader sedan "lagen" kom till.

Politik. Kanske världens tråkigaste ämne? Dock försöker jag hålla mig så långt borta från ämnet som jag kan. Men de flesta som känner mig vet att jag på ett eller annat sätt slinker tillbaka på spåret, och ur min mun kommer politiska åsikter från både höger och vänster. Klart, nu sägs det ju vara lugnare att uttala sig än på 70, 80 och lite av 90-talet då man blev åsiktsregistrerad om man sa det som inte passade in samhället. Fast, även om det sägs att åsiktsregistreringen avsattes 1998 så finns den kvar. Jag tror nog att det finns en liten svart pärm längst in i säpos högkvarter (säkert i ett stort kassavalv med 3 säkerhetslås och en pinkod) och på pärmen står det skrivet med en blodröd penna: LINN. Coolt om det vore så va?
Hur det än är så finns åsiktslagen fortfarande kvar. Den har bara bytt skepnad och kallar sig nu mera för: FRA-lagen. Kanske enligt mig Sveriges mest idiotiska lag. Vill också påminna om att vi inte har röstat fram denna lag, utan politikerna. Politiker som inte ens kan torka sig själva i stjärten (ursäkta franskan). Hur kan man ge makten till ett par nissar som är mer besatta av makt än vett? Hur mår egentligen den Svenska demokratin?

"Om dessa partier (center & folkpartiet) vill återupprätta sitt förtroende bland liberala väljare kunde de förslagsvis börja med att riva upp den i särklass mest integritetskränkande lagstiftning som Sverige sett i modern tid."
-Mikael Nilsson (svt- opinion)

Bara ett (!) över vad som egentligen är, och inte är rimligt. Duktiga Sverige.

Kommentarer
Postat av: kqarin

Håller med dig!

2008-10-20 @ 20:55:18
URL: http://karinwittur.blogspot.com
Postat av: jess

överseriös?

2008-10-20 @ 22:44:03
URL: http://jessicakropp.blogg.se/
Postat av: Linn

Eller så är du Oengagerad?

2008-10-21 @ 12:20:57
Postat av: karin

svar från ditt inlägg på min blogg:

nej tycker inte du är för engagerad! jag är också rätt insatt och tycker det är hur bra som helst. tycker tvärtom; att det är riktigt jävla konstigt hur alla som inte bryr sig om politiska frågor ser på saken. jag menar man måste ju faktiskt bry sig om den värd man lever i.... you go girl =D

2008-10-21 @ 18:47:11
URL: http://karinwittur.blogspot.com
Postat av: Anna

Fast har man inget att dölja behöver man ju egentligen inte bry sig. FRA kontrollerar misstänkt webbtrafik in och ut ur landet, så har jag uppfattat det iaf.

Limpan du kommunicerar väl inte med Ryssen ;)

2008-10-22 @ 08:23:44
URL: http://disco2000.blogg.se/
Postat av: Linn

-> Masslyssning, disco2000. Sen är webbtrafiken en mycket liten del av vad som egentligen blir och inte blir avslyssnat. Jag skiter i om jag inte har någonting att dölja, jag tycker att principen som sådan säger emot allting som vi egentligen ska "stå för". Jag tycker inte det är rätt, enkelare än så är det inte.

2008-10-22 @ 11:13:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0